Wednesday, May 8, 2013

Negara Asing Iktiraf Kemenangan BN


Kejayaan BN mengekalkan penguasaannya di peringkat Pusat dalam PRU-13 yang baru berlangsung 5 Mei 2013 lepas ternyata mendapat pengiktirafan ramai termasuklah diperakui negara-negara luar serta jiran tetangga yang mengikuti perkembangan semasa dari dekat. 

Pemangku Timbalan Jurucakap di Jabatan Negara Amerika, Patrick Ventrell yang mewakili Amerika Syarikat misalnya selain mengucapkan tahniah di atas kejayaan BN, turut menyuarakan rasa puas hati dengan proses pengundian semasa PRU-13. 

Sementara itu, Singapura juga tidak ketinggalan mengutus ucapan tahniah melalui Perdana Menterinya, Lee Hsien Loong. Beliau juga turut menyatakan kesediaan untuk meneruskan kerjasama dan memperkukuhkan lagi hubungan diplomatik kedua-dua negara.

Seperti diketahui umum, Amerika Syarikat dan Singapura mempunyai hubungan cukup akrab dengan beberapa pemimpin pembangkang di negara ini, bila mana mereka mengiktiraf kejayaan BN itu tandanya mereka akhirnya akur gerakan pembangkang di ketuai Anwar Ibrahim telah gagal sama sekali.

Turut serta mengucapkan tahniah ialah Perdana Menteri United Kingdom iaitu David Cameron, Perdana Menteri Thailand, Yingluck Shinawatra dan John Key dari New Zealand. Kemudian disusuli pula oleh Perdana Menteri Australia, Julia Gillard yang menghubungi Dato' Seri Najib Tun Razak melalui telefon untuk menyampaikan ucapan tahniahnya. 

Mereka juga sepakat meminta semua pihak menerima keputusan PRU-13 dan menghormati keputusan pengundi sekali gus pengiktirafan itu menolak tohmahan Ketua Umum PKR yang mempertikaikan proses pilihan raya yang didakwanya tidak telus.

Manakala dari Asia Barat, Putera Mahkota Abu Dhabi, Jen Sheikh Mohamed bin Zayed Al Nahyan mendahului negara lain di rantau itu mengutus ucapan tahniah kepada Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Razak.

Semua ini menunjukkan kejayaan BN dalam PRU-13 yang baru berlalu menepati standard demokrasi dan segala dakwa-dakwi konon wujudnya penyelewengan atau ketidaktelusan hanyalah luahan kekecewaan pihak tertentu yang gagal menerima hakikat yang mereka tidak layak memerintah negara ini.

Tapi dalam pada pakatan pembangkang, PR sibuk mahu berhimpun sana sini untuk membantah keputusan PRU-13, sempat pula mereka meraikan kemenangan mereka di beberapa buah negeri sambil mengangkat sumpah sebagai Menteri Besar dan Ketua Menteri seperti yang berlaku di Kelantan dan Pulau Pinang. Tak malukah?

No comments: