Monday, May 20, 2013

Celaka Bernama Kit Siang Perlu Minta Maaf – Zul Nordin


DAP memang terkenal sebagai sebuah parti politik paling rasis di Malaysia atau menurut penganalisa politik, Dr Ridhuan Tee sebuah parti ‘Ultra Kiasu’ yang begitu tebal semangat kecinaan sejak penubuhannya pada tahun 1964. Timbalan Presiden Perkasa, Datuk Zulkifli Nordin ketika diminta mengulas mengenai perkara itu mengatakan sehingga ke hari ini, celaka bernama Lim Kit Siang tidak pernah memohon maaf kepada orang Islam terutamanya orang Melayu. 

Ini kerana menurut beliau, kita sebagai orang Melayu seharusnya mendesak pasti rasis DAP itu, supaya meminta maaf kerana berkempen dengan menggunakan slogan "Malai-Si" yang membawa maksud ‘Mati Melayu’. Perkara ini terjadi pada tahun 1969 yang sekali gus telah mencetuskan rusuhan kaum yang terburuk pernah terjadi di dalam negara kita.

Bekas ahli parlimen, Kulim Bandar Baru itu mengatakan, sudah 44 tahun berlalu, namun sehingga kini kita masih belum mendengar lagi ungkapan maaf yang dibuat secara terbuka kepada rakyat Malaysia daripada DAP ataupun Kit Siang yang pada ketika itu merupakan ketua pemuda DAP. 

“Kalau benar mereka dengan ikhlas mahukan perpaduan di dalam negara ini, mereka perlu mohon maaf. Jika tidak mereka hanya terus bermain dengan retorik politik untuk mendapat undi sahaja” tambah beliau lagi.

Mereka tidak boleh menafikan tidak terlibat begitu sahaja. Ianya terdapat dalam laporan Mageran yang dengan jelas menunjukkan mereka terlibat dalam rusuhan 13 Mei itu. DAP yang rasis itu tidak akan pernah insaf atau menyesali apa yang pernah mereka lakukan suatu ketika dulu. Malah mereka sudah semakin biadap apabila memanggil Perdana Menteri sebagai syaitan.

Ia bukan merupakan perkara baru, tetapi ia juga pernah dibangkitkan dan dibahaskan di dalam parlimen beberapa tahun yang lalu. Paling menarik, rakan sekutu mereka Pas dan PKR hanya mampu berdiam diri seolah-olah mengakui kebenaran perkara yang dibentangkan itu.

Umno perlu memperkukuhkan asas Umno itu iaitu Islam dan Melayu. Umno tidak boleh mentafsir sokongan Melayu yang diterima oleh BN adalah untuk Umno. Orang Melayu sekarang mempunyai rasa takut sekiranya DAP atau Anwar Ibrahim naik memerintah negara sebab itu mereka mengundi BN.

Sebahagian besar rakyat Malaysia sudah sedar betapa bahayanya negara sekiranya ditadbir oleh mereka yang hanya mahu sekadar mendapat kuasa dan memenuhi cita-cita peribadi mereka. Umno perlu lakukan perubahan besar dan drastik untuk terus kekal relevan. Jika Umno terpedaya dengan sokongan yang di peroleh sekarang, ianya adalah satu permulaan yang tidak baik.

Orang Melayu mahu melihat pimpinan Melayu yang tidak rasuah, bersih, kukuh dan mempunyai kredibiliti untuk memimpin masyarakat Melayu. Jika tidak ada sebarang perubahan, orang Melayu akan menolak Umno di dalam pilihan raya akan datang.

Wajib bagi kita cari jalan untuk menyatukan parti-parti Melayu Islam untuk terus membela nasib Melayu Islam di masa akan datang.

No comments: