Thursday, July 5, 2012

DAP Sah 90 Kerusi, Hudud Sah Tak Dilaksanakan?!!



PENULIS sedikit terkejut bila menerima salinan mesyuarat yang membincangkan soal pembahagian kerusi oleh pasti-parti komponen Pakatan Rakyat yang diadakan baru-baru ini.

daripada dokumen tersebut, sudah sah bahawa DAP akan bertanding di 90 kerusi Parlimen, PKR 66 kerusi manakala kerusi selebihnya akan ditandingi oleh PAS!!

Pada penulis, ini adalah satu kejutan terbesar kerana ia meletakkan DAP dalam kedudukan yang sangat selesa untuk melantik seorang Perdana Menteri dari kalangan pemimpin partunya.

Dengan syarat, momentum kemenangan parti tersebut pada 2008 berlanjutan dan menjadi lebih baik dalam kempen kali ini.

Semasa pilihanraya umum 2008, DAP memperolehi 28 kerusi dari 47 kerusi yang ditandingi mereka atau bersamaan dengan 59.57% menang dibanding dengan yang kalah.

Mengikut perkiraan penulis, kalau peratusan sama dapat dikekalkan dalam pilihanraya umum akan datang, DAP akan memperolehi 54 kerusi dari keseluruhan 90 kerusi yang ditandingi mereka.

baca selanjutnya di http://suarapakatanrakyat.com

---------

boleh percaya ke dengan perancangan kedudukan kerusi parlimen yang dibuat Pakatan Rakyat ini anwar ibrahim akan jadi perdana menteri? atau pun jadi perdana menteri 'boneka'? atau langsung tak jadi apa? rakyat Malaysia ni ramai yang bijak pandai tapi dalam memilih pemimpin ada kelemahan juga (tak semua). dengan keadaan sekarang rakyat malaysia masih dalam keadaan boleh dikatakan selesa. apakah pada masa akan datang keadaan seperti sekarang ini dapat kita rasai? kalau dilihat dari negeri-negeri yang diterajui oleh Pakatan Rakyat, masih banyak kelemahan yang wajib diperbetulkan. apa yang Pakatan Rakyat buat di Selangor contohnya, banyak tidak fokus pada keperluan rakyat tetapi lebih kepada keuntungan Pakatan Rakyat sendiri. tak semua rakyat diadili dengan sempurna kerana dalam dikalangan ahli Barisan Nasional ada rakyat Selangor juga. jika nak membantu/mengutamakan rakyat wajib diambil kira kepada semua rakyat tanpa mengira pegangan parti politik. itu baru adil namanya, bukan pilih kasih! ~belimbingbintang

No comments: