Thursday, September 27, 2012

Anwar hina umat Islam !


Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dikecam berukutan tindakan memperkecilkan umat Islam membantah filem Innoncence Of Muslim.

Presiden Jalur Tiga (JATI) Datuk Dr Hassan Mohamed Ali, berkata Anwar yang mengatakan bahawa umat Islam menghadapi masalah dalam jiwa berikutan bantahan terhadap filem itu secara terang dan jelas menghina umat Islam.

Hassan yang juga bekas EXCO Selangor menggesa Anwar meminta maaf kepada seluruh umat Islam di Malaysia dan bertanggungjawab ke atas kenyataannya.

Beliau turut menyerahkan kepada kebijaksanaan untuk menilai sejauh mana kenyataan Anwar itu menjejaskan akidah dan keimanan seorang Muslim.

"Ini adalah satu kenyataan yang tidak sepatutnya keluar dari mulut seorang pemimpin yang satu ketika dulu memimpin gerakan Islam. Ia menggambarkan bertapa tidak sensitifnya terhadap komitmen masyarakat Islam menentang penghinaan terhadap agama.

"Saya turut berpendapat kenyataan Anwar itu sama nada dan pengertiannya dengan kenyataan Pengerusi DAP Perak, Datuk Ngeh Koo Ham sebelum ini," katanya di kediamannya di sini semalam.

Kelmarin media mendedahkan Penasihat PKR itu mengakui wujud masalah dalam jiwa umat Islam seperti yang dilaporkan oleh sebuah akhbar Britain, The Scotsman, Isnin lalu.

Penulis Eddie Barnes dalam artikelnya menyebut 'Dalam reaksi umat Islam terhadap filem yang menghina Islam, beliau (Anwar) bersetuju bahawa ada masalah dengan jiwa orang Islam, mereka mudah marah dan beremosi.'

Mengulas lanjut, Hassan berkata, Anwar sebenarnya sedang mengalami masalah jiwa dan menggambarkan kecelaruan emosinya berikutan sedang berhadapan dengan beberapa kes moral dan mahkhamah membaitkannya.

Sementara itu, diminta mengulas desakan bekas Timbalan Presiden PAS, Nasharudin Mat Isa menuntut Lim Guan Eng memohon maaf berikutan kritikan terhadap hukum hudud, Hassan berkata, Setiausaha Agung DAP itu perlu memohon maaf kepada seluruh masyarakat Islam yang menyokong hukum berkenaan.

"Bagi saya, bukan hanya Guan Eng dan Karpal Singh (Pengerusi DAP) malah keseluruhan parti itu menolak hukum hudud," katanya.

Berita Harian

No comments: