Sunday, April 22, 2012

Biar Betul! PAS & DAP Tolak Pemansuhan PTPTN???

dari sumber yang dipercayai, dalam mesyuarat PR terjadi pertengkaran mulut antara mereka berkenaan isu pemansuhan PTPTN. khabarnya PAS & DAP berang dengan PKR terutamanya anwar ibrahimnkerana menjerumuskan mereka dalam isu pemansuhan PTPTN yang mana akhirnya memakan diri sendiri. kini seluruh parti PR jterpaksa menepis dan merasionalkan cadangan PKR untuk menghapuskan PTPTN.

antara yang memberi reaksi negatif terhadap cadangan tersebut adalah akhbar-akhbar Cina. contohnya sin chew mempersoalkan walaupun semua orang menginginkan pendidikan percuma tetapi apakah cadangan membatalkan PTPTN itu logik dilaksanakan? kerajaan memerlukan rm43 bilion untuk pendidikan percumabagi setiap tahun dan ini belum dikira lagi dengan janji-janji manjis yang lain yang ditaburkan oleh PR yang membawa jumlah lebih rm200 bilion.



kebanyakan akhbar-akhbar Cina diketahui berhubung rapat dengan DAP dan kebanyakan kenyataan dalam akhbar-akhbar Cina itu membayangkan pendirian DAP. mereka memberi sedikit'muka' kepada PR berkaitan tentang pengetahuan dalam bidang ekonomi oleh anwar iaitu sebagai mantan menteri kewangan walaupun pada dasarnya mereka menetang pemansuhkan PTPTN.

walaupun anwar & tony pua ada pengalaman dalam mrngurus kewangan tetapimereka berdua tidak dapat membentangkan secara terperinci tentang begaimana cara untuk menampaung kod lebih rm200 bilion itu dan mereka tiada pilihan selain meraguinya.   percaya atau tidak PAS juga sebenarnya terhutang budi kepada kerajaan dalam isu PTPTN ini. ini adalah kerana kebanyakan anak-anak mereka tidak layak medapat biasiswa kerana kurang menyerlah dalam pelajaran akibat terlalu asyik berpolitik yang diyakini pengaruh oleh ibubapa. nampaknya PTPTN sahajalah yang menjadi harapan untuk membantu anak-anak orang PAS ini bagi menentukan pembelajaran ke peringkat lebih tinggi.

No comments: