Pengumuman Menteri Pelajaran Kedua Datuk Seri Idris Jusoh untuk
menjadikan Sejarah sebagai subjek wajib lulus bagi peperiksaan SPM menerima
cemuhan dan bangkangan hebat dari DAP. Menurut
Idris, kerajaan bukan berniat untuk menggagalkan para pelajar SPM tetapi hanya
ingin memastikan mereka mempunyai pengetahuan mengenai sejarah asas negara
ini. Jika subjek itu tidak
dijadikan wajib lulus, maka ramai yang akan hanya mempelajarinya secara sambil
lewa atau mengenepikannya langsung.
Blog Lim Kit Siang memaparkan tulisan Koon Yew Yin yang
membincangkan perkara ini dari sudut pandangan DAP. Yew Yin menyifatkan keputusan ini
merupakan satu tindakan paling teruk bagi pendidikan di Malaysia. Hujahnya, sistem pembelajaran di
negara ini sudah cukup teruk di mana tahap kecekapan pelajar bagi matapelajaran
penting seperti Matematik, Sains, Bahasa Malaysia dan Inggeris begitu lemah,
maka menjadikan Sejarah yang ‘tidak penting’ sebagai subjek penting hanya akan
menjadikan keadaan bertambah buruk.
Menurutnya, Malaysia perlu terlebih dahulu memberikan perhatian
kepada kebolehan menganalisa, menyelesaikan masalah, berhujah dan berkomunikasi
di kalangan para pelajar jika benar ingin menjadi negara maju. Dan matapelajaran sejarah tidak akan
membantu.
Sebagai seorang yang rasional, penulis bersetuju dengan Yew Yin
dari satu segi. Namun
begitu, penulis juga bersetuju dengan Datuk Seri Idris Jusoh.
Yew Yin berhujah atas fakta yang benar mengenai kelemahan pelajar
kita dalam sains, matematik, Bahasa Malaysia dan Inggeris, serta ketiadaan skil
penting untuk menjadi negara maju, tetapi di masa yang sama beliau telah
menidakkan punca masalah itu berlaku.
Jika kebolehan menganalisa, menyelesaikan masalah, berhujah dan
berkomunikasi di kalangan pelajar yang menjadi kekhuatiran Yew Yin, maka
ketahuilah bahawa matapelajaran Sejarah mampu mengatasinya. Apa yang penting ialah kita harus
mempunyai guru yang bijak yang dapat mengajak murid-muridnya menganalisa serta
belajar dari sejarah itu. Dari
subjek Sejarah, anak-anak murid dapat berhujah memberi pendapat serta
berbincang mengenai sesuatu peristiwa, di samping meningkatkan pengetahuan
am. Ini akan menjadikan
mereka lebih matang kerana dapat membuka minda terhadap kejadian sebenar yang telah
berlaku dan mampu berulang di masa hadapan.
Dengan menuduh bahawa sejarah negara telah dimanipulasi,
menunjukkan bahawa Yew Yin telah tidak berhujah secara rasional, tetapi
emosional. Yew Yin menuntut
agar sejarah tidak dipengaruhi sentimen politik, tetapi Yew Yin sebenarnya
berhujah atas sentimen politik yang tegar. Oleh itu, penulis menganggap Yew
Yin sebagai seorang hipokrit, sama seperti para pemimpin DAP juga.
Yew Yin, seperti juga Lim Kit Siang dan keseluruhan anggota DAP
berada dalam keadaan ‘denial’ atau penafian iaitu tidak dapat menerima
sejarah. Lim Kit Siang
tidak sanggup melihat gambarnya diheret oleh pihak berkuasa kerana menjadi
dalang 13 Mei. Lim Kit Siang tidak sanggup melihat gambar ahli-ahli
partinya di atas lori membawa penyapu sebagai simbol untuk menghalau Melayu
dari Kuala Lumpur. Lim Kit
Siang tidak sanggup melihat gambar-gambar 13 Mei di mana lambang DAP dapat
dilihat di mana-mana kerana menjadi pencetus kepada rusuhan.
salah satu babak dalam filem Tanda Putra |
Lim Kit Siang tidak mahu mengaku yang beliau dan partinya adalah
dalang rusuhan kaum dan bertanggungjawab mencetuskan kebencian.
Selain 13 Mei, masalah DAP mengenai sejarah juga, ialah
komunis. DAP dibentuk dari
semangat komunis yang kuat dan semangat itu masih lagi membara sehingga ke hari
ini. Buktinya ialah usaha
berterusan DAP untuk menjulang komunis sebagai wira menentang
penjajahan. Walhal,
komunis menentang penjajah atas alasan untuk menjajah juga. Komunis tidak mahukan kerajaan yang
diperintah oleh orang Islam dengan undang-undang yang ditiru dari
British. Komunis ingin
membentuk negara komunis dengan seorang ‘tokong Cina’ sebagai pemimpin.
Atas hakikat inilah, DAP terlalu takut dengan sejarah dan tidak
mahu anak-anak mereka mempelajari sejarah. Mereka menanamkan dalam minda anak-anak
mereka bahawa sejarah tersebut adalah palsu walaupun terdapat gambar-gambar dan
juga laporan-laporan dari berbagai pihak termasuk mereka yang terlibat secara
langsung yang masih hidup.
Keengganan mempelajari sejarah menjadikan satu-satu bangsa itu
jahil, tidak prihatin dan tidak matang. Ini
terbukti melalui sikap anak-anak Cina hari ini yang cukup ‘terasing’ dari
sistem sosial negara. Mereka
tidak punya jati diri, tidak punya rasa cintakan negara dan tidak memahami atau
menghayati kewujudan negara ini.
Selain itu, mereka juga tidak mampu memahami budaya dan
sensitiviti kaum lain. Pendek
kata, mereka tidak punya emosional kualiti yang mana menjadikan mereka warga
yang biadap dan manusia yang tidak prihatin. Dalam kata lain, mereka menjadi manusia
yang dingin, kaku tanpa perasaan sayang dan hormat. Sebaliknya, hati mereka penuh dengan
kebencian, dendam dan ketamakan.
Lebih teruk lagi apabila sekolah-sekolah Cina pula menanamkan
kepercayaan bahawa sejarah negara telah ditukar oleh kerajaan. DAP pula
menggunakan kempen Sejarah Sebenar sebagai ‘senjata’ untuk terus menghasut
anak-anak Cina agar tidak mempercayai dan mempelajari sejarah. Ini menjadikan masyarakat Cina sangsi,
prejudis serta benci pada kerajaan. Perasaan
ini kemudiannya membawa kepada kecelaruan identiti kerana tidak dapat
mengaitkan diri mereka kepada negara mereka sendiri.
Sebenarnya, tiada siapa yang untung dengan tindakan ‘memusuhi’
sejarah.
Negara akan sentiasa berada dalam keadaan bergolak jika masyarakat
Cina terus mengambil sikap memusuhi sejarah. Dan seperti juga peristiwa 13 Mei,
tiada siapa yang lebih bertanggungjawab terhadap pergolakan ini melainkan DAP
sendiri.
Kerajaan tidak akan menjadikan Sejarah sebagai subjek wajib lulus
jika tiada ancaman untuk menukar dan menghasut rakyat. Oleh kerana
ancaman itu berterusan, maka pendekatan paksaan ini telah terpaksa
dilakukan. Sejarah yang
dilupakan pasti berulang, mungkinkah itu yang Yew Yin inginkan?
No comments:
Post a Comment