Friday, February 28, 2014

Saman Pil Kuda, PKR Jatuhkan Maruah Presiden Pas

Para penyokong Pas menyelar kenyataan Ketua Umum PKR, Anwar Ibrahim yang menggesa agar kes saman malu antara bekas calon PKR Bukit Besi, Mohd Shamsul Mat Amin dengan Presiden Pas, Abdul Hadi Awang diselesaikan di luar mahkamah.

Kenyataan yang dikeluarkan melalui laman Facebook ‘Kami Bersama Ulama Muda Haraki’ itu meminta agar kes saman ini diteruskan perbicaraannya di dalam mahkamah, kerana di dakwa ia telah menjatuhkan maruah Hadi selaku Presiden.

“Selesai dalam mahkamah. Kamu dah jatuhkan maruah Presiden kami. Senang-senang nak tarik perhatian penyokong PAS... KAMI DAH TAHU
PERMAINAN KAMU,” tegasnya.

Terdahulu Anwar melalui laman twitternya cuba mengambil jalan selamat untuk memujuk hati para penyokong Pas yang marah dengan tindakan itu dengan menjelaskan kononnya PKR telah meminta agar perkara tersebut diselesaikan di luar mahkamah.

Dia yang juga merupakan bakal calon untuk kerusi Dun Kajang menjelaskan, walaupun keluarga Mohd Shamsul berkeras untuk meneruskan saman tersebut namun pemimpin PKR di peringkat pusat telah memberikan nasihat kepadanya berhubung perkara tersebut.

“Pimpinan telah nasihat dulu. Keluarga berkeras. Saya telah jelaskan kepada Abdul Hadi. Kita sedang usahakan,” katanya.

Para penyokong Pas sebelum ini terkejut dengan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Terengganu yang memerintahkan Hadi agar membayar saman RM2 juta yang dikemukakan oleh Shamsul yang juga merupakan Ketua Angkatan Muda PKR Dungun.

Saman tersebut difailkan oleh Shamsul, ekoran dari kenyataan Hadi di dalam ceramahnya di Kampung Tebakang, Alor Limbat di Marang, Terengganu ketika kempen pilihanraya umum yang lalu. Di dalam ceramah tersebut Hadi dengan lantang menjelaskan sebab mengapa parti itu tetap meletakkan calon Pas untuk bertanding di beberapa kawasan yang turut ditandingi oleh PKR.

Menurutnya, dia MEMPUNYAI MAKLUMAT ada calon daripada pakatan pembangkang yang membuat kerja haram dengan menjual pil kuda.

Menurut Mohd Badiuzzaman Mohd Nursi di halaman page berkenan, memang terdapat asas, sekiranya PKR menarik balik saman tersebut, kerana takut apabila melihat kemarahan yang ditunjukkan oleh para penyokong dan ahli Pas.

Namun menurutnya tindakan tersebut bukan dilakukan kerana Tok Guru (Hadi), tetapi kerana bimbang jentera Pas memboikot #KajangMove sekaligus menyebabkan kekalahan Anwar.

“Usaha boikot #KajangMove ada asas, sebab jentera Pas lihat PKR bukan nak jaga pun perasaan dan maruah Presiden. Tapi (hanya ingin) guna tenaga dan pengaruh Presiden Pas dalam di Kajang. Saya tak kisah kalau jentera Pas nak boikot sebab ada asas yang kuat,” katanya.


No comments: