Thursday, February 27, 2014

Institut Wasatiyyah Anjur Seminar Antarabangsa, Pupuk Kefahaman Rakyat

Dalam memastikan masyarakat memahami pendekatan Wasatiyyah yang diperkenalkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Abd Razak, satu seminar antarabangsa akan dianjurkan oleh Institut Wasatiyyah Malaysia (IWM).

Penasihat Agama kepada Perdana Menteri, Tan Sri Abdullah Md Zin berkata seminar yang bertajuk ‘Penghayatan Wasatiyyah dalam Kerangka Maqasid Syariah’ itu akan dirasmikan oleh Perdana Menteri dan bakal berlangsung selama 3 hari di Menara Felda bermula dari 8 April 2014.

Menurut Abdullah seminar tersebut akan turut dihadiri oleh para intelektual muslim dari Timur Tenggah bagi membentangkan kertas kerja antaranya Mantan Menteri Wakaf Mesir, Prof Dr Muhammad Abdul Fadhil; Pengarah Pusat Wasatiyyah Islam dan Pembaharuan Al-Qaradhawi Qatar, Prof Dr Muhammad Khalifah Hassan Ahmad Khalifah; Ketua Hakim Syarie Jordan, Prof Dr Ahmad Hulaiyil; Timbalan Menteri Kementerian Wakaf Dan Hal Ehwal Islam Kuwait, Dr Adil Abdullah Al-Fallah dan Timbalan Rektor Universiti Islam Madinah Arab Saudi, Prof Dr Mahmod Abdul Rahman Qadah.

Beberapa tokoh dan ilmuwan dari dalam negara turut akan dijemput sebagai moderator dan membentangkan kertas kerja antaranya Pengarah Perancangan Strategik Pejabat Perdana Menteri, Datuk Haji Shahlan Ismail; Mantan Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Wan Zahidi Wan Teh; Ketua Dewan Ulama ISMA, Dr Aznan Hassan; Pensyarah Universiti Islam Antarabangsa, Prof Dato Dr Abdul Monir Yaacob; Presiden Persatuan Peguam Muslim Malaysia, Dato Hj Zainul Abu Bakar; Pengerusi Yayasan Nassar, Tuan Haji Nasharudin Mat Isa dan ramai lagi.

Abdullah turut berkata seminar tahunan yang akan diadakan itu nanti antara lainnya bertujuan mengukuhkan kefahaman masyarakat tentang kepentingan maqasid syariah sebagai asas penyelesaian permasalahan umat.

“Ia juga untuk menyokong dan menyemarakkan kefahaman Wasatiyyah dalam pelbagai bidang bagi memberi sumbangan terhadap pembangunan negara serta memperkasakan Malaysia sebagai peneraju pendekatan Wasatiyyah di peringkat serantau dan antarabangsa” katanya.

Menurut Abdullah, beliau mengharapkan seminar antarabangsa yang bakal dianjurkan itu bakal menjadi pemangkin kepada usaha untuk melebarkan kefahaman dan pendekatan wasatiyyah kepada masyarakat.

Selain Felda sebagai penaja utama, seminar yang dianjurkan itu juga turut mendapat kerjasama beberapa NGO seperti Sekretariat Islam Nusantara (Sutera), Persatuan Generasi Bestari (G-Best), dan portal MyKMU.net.


No comments: