Wednesday, February 5, 2014

23 Staff PKNS Korban Pertama Bakal MB Selangor?

Tindakan PKNS memecat 23 orang kakitangannya secara tiba-tiba semalam mengejutkan banyak pihak.  Ia difahamkan sebagai ‘kesinambungan’ dari pemecatan Azmin Ali akibat perbalahanan beliau dengan kepimpinan negeri, Dato’ Seri Khalid Ibrahim.   Pemecatan besar-besaran ke atas kakitangan awam, walaupun bertaraf kontrak belum pernah lagi berlaku apatah lagi tanpa sebarang penjelasan.    
 
Pihak PKNS mahupun kerajaan negeri menafikan sebarang kaitan pemecatan itu dengan politik dalaman parti PKR.  Bagaimanapun, rakyat Malaysia jauh lebih bermaklumat dan mampu membaca di sebalik kenyataan-kenyataan rasmi para pemimpin politik.  Rakyat sedia maklum bahawa apa yang berlaku adalah ‘pertunjukan’ gila kuasa di dalam PKR dalam menangani kerakusan dan ketamakan DAP. 
 
Menurut sumber dari pihak pembangkang sendiri, perbalahan antara Azmin dan Khalid turut melibatkan soal perkauman di mana projek-projek perumahan PKNS hampir semuanya dibuat dan dijual secara usahasama dengan kontraktor atau pemaju luar dan bukan lagi dengan PKNS Engineering and Construction atau PKNS Holdings. 
 
Akibat dari pendekatan ini, yang mendapat keuntungan hanyalah pemaju dan kontraktor berbangsa Cina dan harga hartanah pula melambung tinggi.   Tindakan ini juga dilihat sebagai pemangkin kepada usaha DAP untuk mengusir orang-orang Melayu di kawasan bandar. 
 
Khalid Ibrahim sudah terkenal sebagai boneka DAP dan pastinya, segala tindak tanduk beliau perlu mendapat ‘kelulusan’ atau pun arahan dari DAP.  Oleh itu, kita tidak hairan apabila beliau mengambil tindakan drastik memecat sekali gus 23 orang kakitangan yang dikhabarkan sebagai barisan yang berusaha mengekang kerakusan DAP di PKNS. 
 
Tidak tahu sejauh mana spekulasi ini benar, tetapi bagi mereka yang mengikuti perkembangan politik semasa, adalah sukar untuk kita tidak mempercayainya.   
 
Kedudukan Azmin di dalam kemelut ini, bagaimanapun, agak samar.  Ada yang berkata bahawa DAP lebih mudah untuk berurusan dengan Anwar dari Azmin dan ini mungkin menjadi punca kenapa Azmin dipecat dan Anwar cuba diangkat sebagai Menteri Besar. Tindakan ini akan menyelesaikan masalah perbalahan dalaman PKR dan juga mengukuhkan penguasaan DAP sekali gus. 
 
Jika benar, nampaknya DAP telah berjaya menjaringkan 2 atau 3 gol dengan satu tendangan sahaja.  Pertamanya, mereka berjaya memastikan yang kroni mereka di kalangan pemaju dan kontraktor terus beroleh keuntungan, keduanya, usaha untuk menyingkirkan orang Melayu dari bandar terus berjalan lancar serta ketiganya, matlamat mereka untuk mengurangkan kakitangan awam tercapai walaupun belum menjadi kerajaan pusat.    
 
Janji untuk mengurangkan kakitangan awam dibuat oleh Tony Pua pada 31hb Oktober 2011 di Johor Bharu, iaitu “jika Pakatan Rakyat dapat memerintah kerajaan pusat sahaja, maka kita akan kemukakan satu projek yang dinamakan ‘Projek Khas Mengurangkan Kakitangan Awam’ untuk mengurangkan bilangan kakitangan awam berperingkat-peringkat setiap tahun.”
 
DAP nampaknya tidak main-main untuk memecat kakitangan awam dan dalam kes di Selangor ini, mereka melakukannya melalui ‘proxy’ yang bersifat boneka iaitu pemimpin Melayu dari PKR.  Khalid Ibrahim telah membuktikan beliau adalah sebuah boneka yang setia kerana sentiasa membela dan menyebelahi DAP dalam apa jua isu termasuk dalam soal akidah Islam. 
 
Namun, hayat politik boneka ini mungkin tidak lama kerana dilihat semakin hari semakin menjadi beban kepada negeri mahupun politik PKR dan DAP.  Justeru, siapa lagi yang lebih sesuai untuk menggantikannya melainkan seorang yang mempunyai berbagai rahsia hitam di dalam genggaman DAP, iaitu Anwar Ibrahim. 
 
Anwar walaupun membawa imej liberal dan menerima pluralisme, beliau masih diterima oleh beberapa kelompok Melayu, terutamanya di bandar.   Justeru, Anwar sebagai Ketua Pembangkang, merupakan personaliti yang paling layak untuk menjalankan segala arahan DAP di Selangor tanpa dipersoal oleh orang-orang Melayu.  Orang Melayu tidak akan menuduh bahawa Anwar menurut cakap DAP dan percaya bahawa segala tindakan Anwar adalah atas keputusan beliau sendiri. 
 
Dalam fikiran Anwar, mungkin beliau menyangka yang beliau sedang mempergunakan DAP untuk mencapai matlamatnya.  Di dalam fikiran DAP pula, Anwarlah yang sedang dipergunakan mereka.  Hakikatnya, kedua-dua pihak saling guna-memperguna. Sementara PAS duduk memerhati - setia menunggu arahan dari kedua-dua mereka. 
 
Berdasarkan hakikat ini, nasihat kita kepada orang-orang Melayu Kajang agar menolak Anwar.  Bayangkan, dengan dana Selangor yang sebegitu banyak dan projek yang sebegitu besar yang di dalam perancangan di Kajang, siapakah yang akan mendapat keuntungannya?   Apakah ada sedikit harapan untuk kemajuan dan penambahan pemilikan hartanah untuk orang-orang Melayu di situ sekiranya Anwar menang? 
 
Atau apakah semakin ramai kakitangan awam akan dibuang?   

1 comment:

Anonymous said...

Buang jer all the dead wood....mereka ni adalah political payback jer