Tuesday, January 29, 2013

PAS Berideologikan Khawarij? Soal ILMU



02:09pm, 28 Januari 2013

SHAH ALAM: Pemimpin PAS diingatkan supaya tidak tergolong dalam kelompok neo-Khawarij yang berselindung di sebalik imej warak, kata Ketua Biro Massa Ilmuan Malaysia (ILMU), Ahmad Tajuddin Idris Al-Manhaji.

Kata beliau, berdasarkan ilmu akidah ahli sunnah wal jamaah, ahli PAS kini adalah sebuah jemaah yang menyimpang lantaran mengikut manhaj tokoh kaum Khawarij klasik, Abdul Rahman Muljam.

Tajuddin berkata, pengikut tokoh ini lebih 'alim' dan warak dari segi luarannya berbanding ahli sunnah.

"Gambaran luaran boleh menipu umat manusia dengan membawakan syurga dan neraka serta menghidupkan orang mati.

"Namun lebih penting daripada 'gambaran luaran' adalah masalah keimanan. Walaupun mendapat gelaran Mursyidul Am, berjubah siang malam, dikeramatkan dan diagungkan, namun apabila akidahnya adalah Khawarij, tetap masuk neraka sekiranya tanpa taubat," memetik tulisan Ahmad Tajuddin dalam Utusan Malaysia.

Tambah beliau lagi, pengikut Khawarij hari ini berselindung di sebalik kopiah dan jubah serta mendapat gelaran mulia atas nama agama. 

Justeru, masyarakat perlu mengetahui tentang akidah Khawarij sepertimana yang ditafsirkan melalui kitab Talbis iblis bagi menghindari daripada terjebak dengan pemikiran Khawarij yang disifatkan seperti anjing ahli neraka.

"Bertaubatlah selagi belum ajal menjelma, kelak takut diancam menjadi anjing neraka.

"Syeikh Ahmad Syakir seorang ulama hadis Mesir pernah mengatakan: 'Ikhwanul Muslimin adalah Khawarij abad ini' pada tahun 1960-an dulu yang buktinya hari ini Mesir bergolak.

"Maka tidakkah keterlaluan kita katakan PAS adalah sebuah parti berideologi Khawarij di Malaysia?," katanya.

No comments: