Wednesday, May 30, 2012

Air Selangor: Otak Khalid Tak Berfungsi Kot?



rakyat selangor bernasib malang kerana ada mb macam khalid gagap nih. nak buat perancangan tak mahu buat kajian teliti. cadangan khalid gagap untuk mengalirkan air dari tasik kenyir , terengganu ke selangor  bagi mengatasi krisis air di selangor yang dijangka melanda 2014 nanti. 



apa yang dicadangkan oleh khalid gagap ialah  membina paip air baru mengikut paip gas sedia ada di banjaran titiwangsa yang menghubungkan terengganu dan selangor.

sigagap nih tau ke tidak bahawa air dan gas tidak mempunyai berat yang sama? air lagi berat dari gas. uji kaji mudah, cuba tuangkan air berkabonat ke dalam gelas, apa yang ‘meletus-meletus’ di atas, dan apa yang tertinggal dibawah?  Sudah tentulah gas yang akan meletus-letus di atas dan air yang akan tinggal dibawa.
jadi satu kerja pulak lagi untuk membina sistem pam air tekanan tinggi yang mampu menolak air dari tasik kenyir melalui banjaran titiwangsa untuk menyalurkan air ke selangor. sigagap ni dah kaji ke semua kos dan tenaga manusia yang diperlukan? kalau cadangan sigagap ni gagal, rakyat selangor akan dilanda 'kemarau air terawat' walaupun musim hujan.

ada jalan mudah kenapa jalan yang sudah juga nak dihadap. kan elok teruskan saja projek penyaliran air dari sungai pahang ke selangor (loji langat 2) yang telah dimulakan oleh BN terdahulu, kan mudah je. projek yang separuh jalan dan hampir siap kalau tiada halangan dan masalah yang diwujudkan oleh kerajaan pimpinan sikhalid gagap ni, mungkin rakyat selangor dah selesa menikmati air yang terawat. khalid tidak layak untuk memimpian sebuah negeri dan dia hanya boleh menguruskan estet. tak sebijak mana pun sigagap nih.

semenjak 4 tahun lepas, cadangan demi cadangan diutarakan tetapi hampir tiada ada satu pun yang dilaksanakan hingga kini.contohnya, cadangan menggunakan air lombong sebagai sumber altenatif bekalan air selangor. berapa banyak lombong yang dikenal pasti mampu menjadi sumber altenatif air setakat ini seperti yang dicadangan sigagap ni?


sudahkah khalid menjumpai jalan terbaik merawat air lombong yang dicemari dengan sisa logam berat (heavy metal contamination) yang biasa dikaitkan dengan kegiatan perlombongan seperti boron dan sebagainya bagi membolehkan air tersebut selamat diminum?
Adalah sebab kenapa tidak ada negeri-negeri di Malaysia yang menggunakan air lombong sebagai sumber minuman, kerana ia tidak selamat.   

yang sebetulnya bukan air lombong sahaja yang tidak selamat di selangor, air sungai di selangor juga dikenalpasti sudah tidak boleh dirawat untuk dijadikan air minuman kerana teruk tercemar oleh sisa industri yang tidak terkawal di negeri tersebut sejak pakatan rakyat mengambil alih.

ada banyak masalah berkaitan dengan air ini di Selangor kalau nak dikisahkan.  kalau dibiarkan tanpa tindakan segera, rakyat Selangor hanya tinggal 2 pilihan – tukar kerajaan sedia ada kepada kerajaan BN semula atau menghadapi risiko penyakit yang disebabkan oleh minum air dari sumber tercemar.

sumber dari beruang biru 
nampaknya ada yang kena beli penapis air la nih. kalau tak rakyat selangor sakit nanti. apa kata kerajaan selangor belikan setiap rumah penapis air yang berharga rm1000 ke atas tu. tu barulah demi rakyatkan. ~BB

No comments: