Sunday, October 28, 2012

SELANGOR DIBERI KATA DUA, BATAL PROJEK ATAU DISAMAN

27 Oktober 2012

SELAYANG: Jawatankuasa Kuil Batu Caves mengugut untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap kerajaan negeri jika enggan menghentikan cadangan pembinaan kondominium 29 tingkat di kawasan warisan itu.

Pengerusi Jawatankuasa Kuil, Datuk R. Nadarajah berkata, beliau akan membincangkan perkara tersebut dengan peguam dan Jabatan Peguam Negara sebelum mengambil tindakan lanjut.

“Kita tidak akan dapat apa yang kita mahu tanpa memperjuangkannya. Jika tiada sebarang tanda arahan tetap untuk menghentikan pembinaan itu dalam tempoh sebulan bermula sekarang, kami akan membawa perkara ini ke mahkamah,” katanya kepada para pemberita selepas menangani kumpulan penunjuk perasaan di sini, Jumaat.

Semalam, ratusan orang hadir berhimpun bagi membuat bantahan secara aman di kompleks kuil Batu Caves. Bantahan itu dianjurkan oleh jawatankuasa kuil Batu Caves.Terdapat beberapa sepanduk yang menyatakan bantahan pembinaan kondominium itu, ahli jawatankuasa juga mendapat tandatangan daripada orang ramai untuk petisyen membantah projek itu.

Pakar-pakar teknikal turut dijemput untuk menerangkan tentang keburukan mempunyai bangunan bertingkat tinggi di tapak warisan.R. Nadarajah memuji mereka yang hadir kerana mempunyai semangat patriotik.

“Sebuah kerajaan yang tidak takut kepada Tuhan, tetapi kejam dalam pentadbiran dan meluluskan projek ini tidak akan bertahan lama,” katanya kepada semua penunjuk perasaan, yang merujuk dengan jelas terhadap Kerajaan Negeri Selangor yang telah meluluskan rancangan projek itu.

Anggota Exco Kerajaan Negeri Selangor, Dr Xavier Jeyakumar pada awal minggu ini berkata ketika beliau mengambil berat tentang isu tersebut, kerajaan negeri tidak seharusnya memenuhi permintaan jawatankuasa itu.Beliau mempersoalkan keperluan untuk menghentikan projek itu, sambil menambah bahawa pembangunan bertingkat tinggi di kawasan itu sebelum ini diluluskan.

No comments: