Sunday, March 13, 2011

Pengurusan Jenazah Dipolitikkan Juga?

berlaku di pangsapuri Taman Ampang Mewah. seorang penghuni yang tidak mempunyai saudara mara (sebatang kara) yang sakit tidak berupaya menguruskan diri jika tanpa bantuan dari sesiapa. telah dimaklumkan kepada ketua penaja UMNO di kawasan tersebut dan kerana sifat bertanggungjawab terhadap masyarakat maka siketua pun menjaga penghuni yang sakit itu. akibat penyakit penghuni itu kritikal, dia telah dibawa ke Hospital Ampang untuk dirawat. beberapa hari kemudian penghuni pangsapuri Taman Ampang Mewah itu telah menghembuskan nafas terkahirnya pada 10/03/2011. menjadi masalah apabila jenazah penghuni itu tidak mahu diterima oleh pihak surau di Taman Ampang Mewah. alasannya jenazah diuruskan oleh orang UMNO. siketua penaja itu cuba juga berusaha dan beliau telah datang ke pejabat UMNO ampang untuk memberitahu masalah tersebut. secara kebetulan pula pemangku setiausaha bahagian dan timbalan pengerusi tetap bahagian yang juga merupakan pengerusi JKKKP Kampung Ampang Indah ada. tanpa membuang masa pengerusi JKKKP pun cuba menghubungi pihak masjid Al Aman Lembah Jaya Selatan berkenaan masalah yang dihadapi. Alhamdulillah pihak masjid bersetuju untuk membantu menyempurnakan jenazah tersebut.

perkara seumpama ini sepatutnya tidak berlaku. kenapa pihak surau Taman Ampang Mewah buat begitu. sepatutnya pengurusan jenazah itu tidak ada kena mengena dengan agenda politik. pelik sungguhlah mereka -mereka ini.

Apabila berlaku satu kematian maka hukum menguruskan jenazah merupakan fardu kifayah dan menjadi kewajipan kepada mereka yang masih hidup untuk menguruskan jenazah tersebut dari awal hingga mengebumikannya dan juga hendaklah menjelaskan segala hutang piutangnya sekiranya ada sebagaimana sabda Rasulullah SAW :  
نفس المؤمن معلقة بقضاء دينه حتى يقضى

 Bermaksud : “ Roh seseorang mukmin itu akan tergantung dengan hutang nya  sehinggalah dijelaskan.”


wallahualam bissawab. 

No comments: