Monday, January 20, 2014

TUTUP PUSAT GIATMARA BUKTI AGENDA ANTI MELAYU PEMBANGKANG

Agenda anti-Melayu Pakatan PKR, Pas dan Dap di Selangor semakin terserlah dengan ura-ura sebuah Pusat Giatmara akan dirobohkan hanya atas teknikal yang kecil.

Setelah masuk penggal kedua memerintah Selangor, pakatan pembangkang sudah menyusun strategi yang lebih rapi untuk memghalalkan tindakan mereka menghapuskan satu persatu hak-hak orang Melayu di negeri itu.

Satu ketika dahulu, kerajaan negeri juga pernah menghalang pembinaan kampus UiTM di Serendah pada 2010 sehingga memaksa rancangan itu dipindahkan ke Melaka.

Pembinaan kampus di UiTM adalah bagi menampung jumlah pelajar Melayu yang semakin bertambah di Selangor tetapi pembangkang hanya mementingkan agenda politik mereka tanpa menghiraukan nasib anak bangsa.

Mungkin inilah kesan yang diterima oleh rakyat Selangor apabila mempunyai Anwar Ibrahim sebagai penasihat ekonomi dan memilih pembangkang mentadbir negeri itu.

Janji-janji manis yang ditaburkan semasa kempen pilihan raya kini sudah bertukar menjadi masam dan lain pula kerenah mereka sekarang.

Jikapun Pusat Giatmara di Sabak Bernam yang ingin di tutup oleh Exco Selangor dari Dap, tidakkah boleh perkara ini diselesaikan dengan baik?

Isi di sini ialah dasar Giatmara untuk memberi peluang kepada remaja Melayu yang sesetengahnya tercicir dalam pelajaran diberi masa depan yang lebih cerah melalui latihan teknikal.

Kebanyakan Pusat Giatmara yang dibina diseluruh negara adalah bersihat komuniti iaitu ia lebih memberi fokus kepada pemgambilan pelatih dari kawasan setempat di mana ia berada.

Menutupnya atas alasan tanah di mana pusat itu dibina adalah milik kerajaan negeri bukan suatu yang boleh diterima akal.

Ia hanyalah masalah pentadbiran yang perlu diuruskan antara kerajaan negeri, pejabat tanah, majlis daerah dan Giatmara sendiri.

Keadaan yang sama juga berlaku apabila kerajaan negeri melengah-lengahkan kelulusan tanah bagi pembinaan kampus Universiti Perdana di Serdang.

Atas mainan politik kotor pembangkang juga rancangan untuk mewujudkan universiti perubatan yang melibatkan kerjasama Sekolah Perubatan Universiti Johns Hopkins, Amerika Syarikat terbantut.

Sekali lagi pembangkang menghalang apa sahaja pembangunan yang boleh meningkatkan daya saing dan tahap keupayaan rakyat negara ini untuk terus maju di dalam bidang pendidikan.

Walaupun sudah dirasmikan oleh Perdana Menteri pada September 2011, alasan yang sama digunakan iaitu tanah tersebut adalah milik Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI) di Serdang yang dijual kepada universiti tersebut sebelum ini.

Kerajaan negeri sebenarnya menyalahkan kuasa untuk memberi kelulusan bukan atas alasan yang munasabah tetapi beralaskan muslihat politik.

Ketiga-tiga kes yang menjadi contoh adalah bukti bahawa apa yang dilakukan pembangkang bukanlah suatu kebetulan tetapi perancangan yang rapi.

Apa sahaja pembangunan yang telah dilakukan oleh kerajaan negeri Barisan Nasional di masa lalu, mereka akan mengambil kredit dan mengatakan kepada dunia bahawa itulah adalah semua titik peluh mereka.
Tetapi apabila kerajaan pusat ingin terus membawa pembangunan ke Selangor tanpa menghirau perbezaan politik, tindakan ini akan digagalkan.

Ini kerana mereka tahu jika projek-projek pembangunan di negeri itu adalah usaha kerajaan pusat dan bukannya kerajaan negeri maka rakyat boleh membuat perhitungan pada pilihan raya akan datang.

Pada pembangkang agenda politik mereka lebih utama daripada pendidikan dan latihan untuk rakyat.
Malah rakyat Selangor akan lebih banyak menanggung kerugian jika projek-projek yang sepatutnya dilaksanakan di negeri itu terpaksa dipindahkan ke tempat lain hanya kerana PKR, Pas dan Dap tidak bersetuju.

Ada gelanggangnya hendak bersilat politik tetapi apabila kepentingan rakyat terjejas, politik bukan lagi menjadi alat untuk kebaikan tetapi telah bertukar sebagai senjata memakan tuan.

Rakyat Selangor kini harus sedar, tidak ada satu projek yang benar-benar yang boleh dibanggakan oleh pembangkang selama lebih lima tahun mereka mentadbir negeri itu.


Selangor harus terus mengorak maju sebagai negeri terkaya dan paling membangun tetapi jika ia terus berada di bawah pembangkang, masa depannya tidak lagi terjamin malah bertambah kelam.

No comments: