Thursday, October 24, 2013

Kenapa Anwar dan Wan Azizah Jauhkan Diri Dari Sungai Limau?


Walaupun Kedah secara amnya masih berkabung atas pemergian Tan Sri Azizan Razak, tetapi bagi orang-orang PAS, waktu berkabung telah tamat.  Malah, kita tidak hairan jika orang-orang PAS tidak berkabung pun kerana sebahagian besar dari mereka sememangnya memusuhi Allahyarham. 

Sebelum arwah meninggal juga, terdapat di kalangan orang-orang PAS yang meraikan berita beliau jatuh sakit.  Apabila beliau tenat, mereka mempersendakan pula dan membuat tuduhan yang kejam semata-mata untuk melepaskan geram dan dendam kerana pendekatan arwah yang berbaik-baik dengan UMNO.  

Bagi yang mengenali beliau pasti sedia maklum bahawa rata-rata keluarga arwah termasuk di Sungai Limau sendiri merupakan penyokong UMNO.  Malah, dalam PRU yang lalu arwah ditentang oleh sepupunya sendiri dari UMNO.  Namun, hubungan UMNO-PAS di Kedah di bawah pentadbiran arwah adalah hubungan persaudaraan yang kukuh antara umat Islam.  Malangnya, sikap professional Tan Sri Azizan itu ditentang kuat oleh PAS yang menganggap beliau sebagai ‘pembelot’ kepada parti. 

Arwah terkenal dengan pendirian yang tegas dan sering bertentangan pendapat dengan kepimpinan PAS Pusat apalagi kepimpinan Pakatan Rakyat.  Siapa yang tidak tahu bahawa Tan Sri Azizan menolak Buku Jingga.  Beliau juga menolak Syiah dan sebarang bentuk ektremisme.  Beliau menentang budaya demonstrasi yang dibawa oleh BERSIH. 

Beliau tidak memberi muka kepada DAP dan cukup keras menentang sebarang pengaruh DAP atau Anwar Ibrahim di dalam PAS Kedah. 

Maka tidak hairanlah Anwar Ibrahim tidak kelihatan di mana-mana ketika PAS sedang sibuk berkempen di Sungai Limau.  Wan Azizah juga langsung tidak menjenguk muka.  Umum tahu bahawa keluarga Anwar tidak menghadiri atau menghantar wakil menziarah jenazah Tan Sri Azizan, jauh sekali hadir di majlis pengebumian.  Begitu juga pemimpin PR dari DAP, tiada siapa yang melawat keluarga arwah sehingga ke hari ini walaupun sekadar syarat untuk mengucap takziah. 

Sekiranya Tan Sri Azizan masih hidup, beliau pastinya tidak akan bersetuju dengan Anwar Ibrahim dalam isu Kalimah Allah.  Memandangkan isu ini sedang hangat kini, menghadiri kempen Sungai Limau bukanlah satu tindakan yang bijak bagi Anwar Ibrahim dan isteri.  Anwar sendiri nampaknya menyedari bahawa kehadirannya tidak akan disambut malah akan dianggap sebagai liabiliti bagi PAS Kedah. 

Anwar juga bimbang sekiranya apa yang berlaku di Besut berulang lagi.  Dalam PRK Besut, kehadiran Anwar tidak mendapat sambutan langsung.  Malah, mana-mana kuncunya di dalam PAS juga turut terkena tempiasnya.  Jelas, rata-rata akar umbi PAS menolak Anwar dan kumpulan Anwarinas. 

Namun, sedar atau tidak, kumpulan Anwarinas tetap menguasai PAS biarpun akar umbi PAS menolak mereka.   Justeru, sekiranya PAS menang lagi di Sungai Limau, ia akan dianggap sebagai penerimaan akar umbi PAS terhadap kepimpinan kumpulan Anwarinas ini.

Pengundi-pengundi Sungai Limau wajar mengambil maklum akan perkara ini agar dapat membuat pilihan yang tepat pada 4 November nanti. 

Fahamilah apa yang Tan Sri Azizan lalui dan perjuangkan ketika di dalam parti. Bayangkan cabaran yang dihadapinya dalam memastikan Kedah bersih dari sebarang agenda kafir harbi mahupun golongan penyokong LGBT.   

Ketidakhadiran Anwar di Sungai Limau bukan bermakna PAS bebas dari cengkamannya. Kini, Allahyarham telah tiada untuk membataskan pengaruh Anwar.  Percayalah, dengan meletakkan Azam Samat, iaitu proksi Mahfudz sebagai calon, akan membuka peluang bagi pengaruh Anwar bertapak di sini. 

Dengan mengambilkira hakikat ini, kini terpulanglah kepada pengundi Sungai Limau dalam menghayati dan mentafsirkan perjuangan Allahyarham Tan Sri Azizan dan menterjemahkannya di kertas undi. 


No comments: