Tuesday, December 24, 2013

Dalil Mengapa Guan Eng Dianggap Diktator Dan Tokong Penang

Ramai yang seakan tidak percaya apabila ada yang mengatakan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng mengamalkan pemerintahan kuku besi dan bersikap ‘diktator’. Malah tidak kurang juga ada yang mengatakan ia adalah merupakan propaganda Umno semata-mata yang dikatakan cemburu dengan sikap ‘keterbukaan’ Guan Eng yang ingin mencontohi pemerintahan ala Khalifah Islam, Umar Abdul Aziz atau pentadbiran ‘Amar Makruf, Nahi Mungkar’.

Namun sejak dia mengambil alih pemerintah Pulau Pinang daripada Barisan Nasional pada tahun 2008, satu demi satu tembelangnya mula dapat dilihat. Daripada seorang yang kononnya bersikap terbuka kepada Islam dan orang Melayu, dia mula dilihat sebagai pemimpin yang tebal dengan semangat kecinaan dan ‘ultra kiasu’.

Sebagai contoh, sejak terpilih sebagai Ketua Menteri, Guan Eng sering dilihat berlaga-angin dengan Timbalan Ketua Menteri (TKM) yang menjaga kepentingan Melayu dan Islam. Sebelum ini dia dikatakan kurang senang dengan bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Penanti, Mohamad Fairus Khairuddin yang juga merupakan Timbalannya pada ketika itu ekoran sikap ‘kemelayuan’ yang ditunjukkan.

Atas sebab itu, Fairus dikatakan telah ‘didesak’ agar melepaskan jawatannya sebagai Timbalan Ketua Menteri dan Adun kerana dikatakan terlibat dengan isu rasuah. Namun siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) akhirnya membuktikan beliau tidak bersalah. Selain daripada itu, pelbagai alasan lain turut diberikan sehingga akhirnya memaksa Fairus untuk akur dengan kehendak tersebut.

Tempat Fairus sebagai Adun akhirnya digantikan pula dengan bekas Setiausaha Politik Anwar Ibrahim, iaitu Dr Mansor Othman. Sejurus selepas dia berjaya memenangi kerusi DUN Penanti dalam pilihanraya kecil, Mansor akhirnya diberikan jawatan sebagai TKM 1.

Namun Mansor tidak mengambil masa yang lama untuk mengenal hati budi dan sikap sebenar Guan Eng. Ekoran tidak tahan dengan sikap Guan Eng itu, Mansor dilaporkan telah menyelar Setiausaha Agung DAP itu sebagai angkuh, sombong dan dan ‘tokong’.

Kenyataan tersebut dikatakan telah dikeluarkan oleh Mansor pada satu Mesyuarat Strategik PKR tahun lalu yang antara lainnya berkisar mengenai soal pembahagian kerusi di Pulau Pinang pada PRU-13 dan peluang memenanginya. Paling menarik, sahabat karib kepada Anwar itu tidak pernah menafikan kenyataannya yang menganggap anak Kit Siang itu sebagai ‘tokong’ yang sentiasa menagih ‘ketaatan’ dari sesiapa sahaja yang berada di bawahnya.

Ekoran perbalahan tersebut, Mansor akhirnya ditukarkan untuk bertanding di kawasan Parlimen Nibong Tebal berbanding kerusi Dun dalam pilihan raya umum baru-baru ini. Dengan penukaran itu, ia secara tidak langsung membolehkan Guan Eng untuk melantik ‘orang baru’ bagi menggantikan Mansor.

Sebaik sahaja mengangkat sumpah sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang bagi penggal yang ke-2, Guan Eng mengumumkan Mohd Rashid Hasnon sebagai Timbalannya bagi menggantikan tempat Mansor.

Selain Fairus dan Mansor, Guan Eng turut menerima kritikan dan kecaman dari mantan pimpinan pakatan yang lain antaranya bekas Naib Pengerusi DAP, Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim dan Zulkifli Mohd Noor. Begitu juga dengan bekas anggota Parlimen PKR termasuk Zahrain Hashim (Bayan Baru), Tan Tee Beng (Nibong Tebal), Zulkifli Noordin (Kulim-Bandar Baharu) dan Wee Choo Keong (Wangsa Maju). Tidak kurang juga kalangan pemimpin parti di peringkat akar umbi.

Malah bekas Adun Teratai dari DAP, Ying Lee Ha atau lebih dikenali sebagai Jenice Lee turut menyifatkan Guan Eng sebagai ‘Tokong Yang Sangat Berkuasa’ baik di dalam politik Pulau Pinang mahupun kepimpinan DAP seluruh negara.

Jenice mendakwa, 'kumpulan tokong' itu sangat berkuasa sehingga tidak ada sesiapa yang boleh melawan mereka. Andai sesiapa bertindak berdepan dengan mereka, maka hayat mereka akan habis di situ sahaja. Bukan sahaja ahli-ahli akar umbi dilihat terpaksa menghambakan diri mereka kepada kumpulan itu, bahkan turut melibatkan hampir semua penyokong parti.

Disebabkan sikapnya yang begitu mengikut prinsip, Jenice akhirnya ‘dibunuh’ melalui satu gerakan terancang yang direka khas selama beberapa bulan. Pada saat-saat akhir sebelum pilihanraya, dia dituduh dengan tuduhan yang langsung tidak masuk akal kononnya pembantunya terlibat dengan penyelewengan wang. Dia kemudian dipanggil, disoal siasat dan kemudian digantung keahlian tanpa Jenice sendiri mengetahuinya.

Sikap ‘tokong’ Guan Eng tidak berhenti setakat itu sahaja, dia turut dikatakan mencampuri urusan politik rakan sekutunya Pas hanya kerana tidak berpuas hati dengan kritikan yang dilemparkan oleh pemimpin Pas negeri termasuklah bekas Pesuruhjayanya, Salleh Man.

Pengguguran jawatan Salleh Man itu akhirnya diisi oleh Timbalan Presiden Pas, Mat Sabu yang juga merupakan sahabat akrab kepada Guan Eng. Disebabkan ‘keakraban’ itu Mat Sabu telah diberikan kedudukan dan imbuhan istimewa dalam sebuah syarikat yang berkaitan dengan kerajaan negeri.

Kesimpulannya kenyataan Guan Eng yang kononnya ingin mencontohi kepimpinan Khalifah Islam hanyalah merupakan retorik semata-mata. Ini kerana pada hakikatnya Guan Eng sebenarnya mengamalkan corak pemerintahan kapitalis dan diktator. Atau dalam bahasa mudah, corak kepimpinan DAP di Pulau Pinang bukannya untuk membela rakyat sebaliknya satu pemerintahan kuku besi yang hanya memberi kepentingan kepada golongan bertaraf elit yang cenderung menyokongnya


No comments: