Tuesday, June 28, 2011

Siapa Yang Lebih Islam Sebenarnya???

aku cukup tak suka bila ada orang Islam yang suka menuduh orang Islam yang lain itu sebagai kafir. bagi aku selagi seseorang itu mengucapkan syahadah dia adalah seorang Islam. bukankah islam mengajar kita supaya tidak memfitnah, menuduh seorang Islam itu adalah kafir sama juga macam fitnah. contohnya orang-orang dari PAS suka la sangat cakap orang-orang UMNO ni tak Islam dan kafir. kenapa ye aku tengok mereka ni lagi tinggi ilmu mereka lagi semakin rendah martabat budi pekertinya. bila cakap pun dah tak ada adap sopan sebagai seorang Islam. bukankan seorang Islam itu seharusnya menggunakan bahasa yang indah dan lembut supaya yang mendengarnya memberi perhatian, dapat menerima dengan senang dan tenang tanpa ada rasa marah? 

semua manusia yang beragama Islam adalah bersaudara dan kenapa bila bersaudara nak dijadikan musuh pula. alangkah bagus kalau semua perselisihan dan perbalahan orang-orang Islam ini di selesaikan denga cara yang berkhemah. yang tinggi ilmu pula janganlah memandang rendah kepada yang kurang ilmu, kerana suatu hari orang yang rendah ilmu iti akan mempunyai ilmu yang lebih tinggi. usahlah riak bila ilmu itu tinggi/banyak tapi sedekahkanlah ilmu itu untuk dikongsi bersama supaya erat silaturrahim.

setiap hamba Allah swt tidak terlepas melakukan perkara buruk dan baik, kerana setiap hari malah setiap detik yang berlalu seseorang hamba Allah swt pasti ada melakukan kesalahan, cuma samada ia sedar atau tidak. orang yang menagaku Islam belum tentu beriman kerana tergolong dalam Islam yang sperti sabda Rasulullah saw "aku disuruh oleh Allah swt memerangi manusia sehingga mereka mengucap Lailahaillallah Muhamadarasulullah maka terlepaslah jiwa dan harta mereka dari pedangku" iaitu ketika kisah Rasulullah saw menawan Mekah tanpa menitiskan darah. golongan kafir Quraisy mengucap dua Khalimah Syahadah pada mulut dan lidah tetapi tidak ditasdik pengakuannya dalam hati, memanglah Islam tapi Islam munafik namanya. hendaklah kita yang lahir dalam Islam perlu memperhalusi serta memahami Syariat dan Hakikat Islam itu melalui guru-guru yang Mursyidin agar sempurna Ilsam seseorang. orang Islam yang berpegang teguh kepada Sunatullah dan sunah Rasulullah saw adalah orang yang sentiasa mengawasi serta menilik kesalahan dirinya sendiri serta mengetahui dengan ilmu dan menyampaikan dengan ilmu bukan menilai orang lain mengikut pandangan negatif. hendaklah berbaik sangka kepada mahkluk Allah swt dan Allah swt tidak suka orang berburuk sangka. kekadang kita sendiri tidak sedar yang kita sendiri tersesat adalah lebih bahaya daripada kita tersedar yang kita sesat. firman Allah swt; "kamu akan mendapat balasan di atas apa yang kamu perkatakan dan apa yang kamu perbuatkan', semua orang Islam  tak kira dari parti mana pun di sisi Allah swt adalah sama sahaja.

No comments: