Tuesday, January 15, 2013

Krisis Air : GPRS Turun Beri Penerangan Kepada Penduduk Pangsapuri PKNS Taman Dagang Ampang.

jika sebelum ini isu air percuma dibangkitkan oleh semua rakyat, penerangan demi penerangan telah dibuat oleh Gerakan Prihatin Rakyat Selangor (GPRS), kali ini penerangan tentang krisis gangguan bekalan air terawat sedang giat dijalankan. ini adalah untuk memberi penerangan sebenar tentang masalah kekurangan pengeluaran bekalan air terawat yang tidak diambil endah oleh kerajaan negeri selangor.

lokasi kali di kawasan pangsapuri PKNS sri dagang, jalan 5/1, taman dagang, ampang di mana gangguan bekalan air hampir sebulan. penerangan tentang krisis bekalan air ini telah disampaikan oleh Datuk Sohaimi Shahadan, pengerusi GPRS. 



antara isi penerangan tersebut ialah kegagalan rumah pam berfungsi apabila kapasiti air yang dirawat melebihi had. masalah ini juga tidak dimbil berat oleh kerajaan negeri walaupun pihak  SYABAS telah lama memberitahu kepada kerajaan negeri dan peringatan juga telah dihantar pada setiap bulan.

malangnya pihak kerajaan negeri masih tiada membuat apa-apa tindakan untuk membantu rakyat. kerajaan selangor juga telah menahan Capital Expenditure (Capex) sehingga SYABAS tidak boleh melaksanakan program penukaran paip lama, membaiki rumah pam dan sebagainya. 

beberapa langkah yang telah disyorkan oleh kerajaan persekutuan sebelum ini bagi mengelakkan krisis air di lembah kelang ialah menambah sumber air seperti projek langat 2, projek mitigasi 1&2 dan kerja-kerja penyelenggaraan.



rakyat harus tahu perkara yang sebenarnya agar tidak tertipu dan tidak terus menerus menyalahkan pihak  SYABAS dalam krisis air ini. peranan kerajaan selangor seharusnya membantu rakyat bukan terus menunding jari kepada pihak tertentu untuk menutup kelemahan dan kegagalan sendiri.

turut hadir bersama Dato' Ismail Kijo, Penyelaras Parlimen Ampang, Safarizul Mustafa, Ketua Pemuda Ampang dan beberapa ajk UMNO Bahagian Ampang dan pemuda.

satu demo secara aman juga diadakan agar rakyat dapat membuat pilihan yang bijak pada PRU 13 akan datang. juga tong-tong percuma telah diagih-agihkan kepada penduduk pangsapuri PKNS sri dagang, jalan 5/1 untuk menyimpan air sebagai peneydiaan sebarang kemungkinan berlaku krisis air pada masa akan datang.







 












JOM TUKAR!!! TOLAK PAKATAN REBAN!!! LANGAT 2 HARUS DITERUSKAN!!!


No comments: